Developing Programming Skills
by means of modern Educational Programming Languages:
Games, simulations and educational robotics
Autor: prof. Salaru Constanta
Colegiul Tehnic „Gheorghe Cartianu”
Piatra-Neamt
Nr. de referinta: GR-2013-237-001
Contract Comenius nr.124/22.04.2013
In perioada 30.06.2013-05.07.2013 am beneficiat, cu sprijinul Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale, de un grant Comenius – mobilitate individuala pentru formare continua. Cursul la care am participat, Developing Programming Skills by means of modern Educational Programming Languages: Games, simulations and educational robotics (COMENIUS In-Service Activity GR-2013-237-001), a fost organizat de Institutia Educationala Ellinogermaniki Agogi ( E.A.) in parteneriat cu Departmentul de Fizica al Universitatii din Creta, Grecia.
Scopul cursului a fost de a creste gradul de constientizare a profesorilor de informatica asupra faptului ca programarea este o competenta de baza atat pentru utilizarea avansata a calculatorului cat si pentru utilizarea creativa a unor instrumente moderne. Activitatea de formare a urmarit, concentrandu-se in special pe limbaje educationale de programare (EPLS) si pe robotica educationala, sa consilieze si sa inspire profesorii de informatica in realizarea de lectii creative care sa permita elevii sa isi dezvolte abilitatile de programare in mod eficient si atractiv.
Training-ul a inclus lectii teoretice (tinute de profesori universitari din Grecia , Marea Britanie si Malta) cat si activitati practice individuale sau de grup – ateliere de lucru, proiecte de grup, imbinandu-se eficient diferite metodele de predare (sesiuni plenare, prezentari video, ateliere practice , grupuri de lucru , utilizarea TIC).
Cursul m-a ajutat sa-mi imbunatatesc practicile pedagogice, sa proiectez scenarii educationale care sa stimuleze interesului elevilor si implicarea lor activa.
In timpul stagiului de formare m-am initiat in limbajul educational de programare SCRATCH si in domeniul robotilor educationali Lego.
Pe parcursul formarii am invatat sa privim desfasurarea lectiei din trei moduri diferite :
-ca elevi care participa la activitatea de invatare,
-ca si cadrele didactice care implementeaza resursele educationale bazandu-se pe rezolvarea de probleme, prin strategii de colaborare, in cadrul unor proiecte educationale
-ca si cercetatori ce colecteaza si interpreteaza date referitoare la metodele educationale abordate nostru metode la nevoile si progresul elevilor nostri.
Pana la finalul activitatii de formare fiecare participant a construit, pas cu pas, zi dupa zi, un scenariu educational atractiv care incurajeaza motivatia de invatare si dezvolta competentele cheie ale elevilor.
In urma participarii la curs ne-am alaturat comunitatatilor online: Scratch –http://scratched.media.mit.edu/, http://scratch.mit.edu/, http://pskills.moleportal.eu/,Open Discovery Space- http://ods.ea.gr/ si Open Science Resources – http://www.osrportal.eu/ avand astfel oportunitatea de a impartasi exemple de bune practici, cunostinte si resurse din domeniul educatiei.
Colaborarea, prin intermediul retelelor online, cu profesori din intreaga Uniune Europeana ne-a oferit, mie si celorlalti participanti la curs, posibilitatea de a ne continua dezvoltarea profesionala si dupa finalizarea formarii.
Pe parcursul stagiului am beneficiat si de educatie informala sau nonformala, avand ocazia de a vizita locuri incarcate de istorie si cultura: situl arheologic Knossos, Muzeul de Arheologie Herakleion, Anogia – un sat cretan traditional. Aceste vizite mi-au permis sa cunosc o parte din trecutul si prezentul fascinant al Greciei. Totodata, cele trei excursii m-au ajutat sa-i cunosc mai bine pe ceilalti participanti la formare (proveniti din Austria, Cipru, Croatia , Estonia, Finlanda, Lituania, Polonia, Portugalia, Romania, Slovenia, Suedia, Turcia) si sa leg relatii de prietenie si colaborare cu acestia.
Ocazia de a face parte dintr-un grup de profesori din diferite zone ale Uniunii Europene a dus la intarirea sentimentului de apartenenta la identitatea europeana.
Continutul acestui material reprezinta punctul de vedere si responsabilitatea exclusiva a autorului ANPCDEFP si Comisia Europeana nu sunt responsabile pentru modul in care va fi folosit continutul informatiei.